sunnuntai 3. maaliskuuta 2013

Vk2. Koh Lanta, Klong Dao beach

Phuketista siirryimme lautalla Koh Lantalle. Matka ei ollut mikään mukavuuden huippu. Lautta oli ylibuukattu ja me jäimme monien muiden tapaan ilman istumapaikkaa. Yli 5h pönöttelyä portaikossa ja seisoskelu kannella vei mehut tyystin. Odotukset olivat kuitenkin kovat, koska perillä odotti törkeän hintainen luksus lukali Twin Lotus ja parin metrin päässä oleva ranta... Pääsimme vihdoin perille klo 14 ja nautiskelimme jo ajatuksesta, että pääsemme suoraan suihkuun ja aloittamaan elon uudessa paratiisissa.

Sisään kirjaus alkaa klo 14 ja aina on saatu huone viimeistään tuolloin. Nyt meille kuitenkin ilmoitettiin, että huone ei ole vielä valmis ja siinä menee tunti tai 2. Hiukan harmissaan siinä sitten  meinattiin, että mennään sitten syömään hotellin ravintolaan ja odotellaan. Ruokalistat saatiin käteen ja siinä sitten valkeni, että 5 tähden hotelissa on 5 tähden hinnat. Ruoka ei kuitenkaan ollut samaa luokkaa ja happamana pulitettiin riistohinta ja lähdettiin respaan kyselemään josko jo saataisiin avaimet. Ei saatu ja tympeä respan nainen sai vielä kierrokset nousemaaan lisää.

Ei auttanut, kuin kaivaa rinkan pohjilta uikkarit ja vaihtaa ne vessassa päälle ja mennä altaalle ihmettelemään. Klo 17 saatin vihdoin avaimet ja päästiin huoneeseen. Huone oli ihan mielettömän hieno ja vastasi kyllä hintaansa. Pikkuhiljaa matkaraivokin alkoi laantua ja lähdettiin ihmettelemään maisemia rannalle. Rannalle oli tosin aika pitkä matka hotellialueen toisesta päästä, toisin, kuin oli annettu ymmärtää hotellia varattaessa.

Viikko vierähti alkukankeudesta selviydyttyämme nopeasti ja todella rennoissa tunnelmissa. Ihania rantabaareja, missä katsella auringonlaskua ja lekotella tyynyillä, lämmin meri ja porottava aurinko. Ei siinä ihminen muuta tarvitse. Löydettiin melko nopeasti myös suosikki ruokapaikka eli Hans, missä käytiinkin sitten  varmaan joka päivä syömässä. Paikka vetosi ehkä eniten velipoikaan, joka on isoruokainen ja Thaimaassa on pääasiallisesti pienet annokset ja aika vähän lihaa niissä. Hanssilla oli kuitenkin hyvään hintaan reilut ja herkulliiset ruuat. Hauskana yksityiskohtana ravintolassa oli henkilökunta; lähes kaikki olivat transgendereitä tai seksuaalivähemmistöjen edustajia.

Lantalla ei ole seksiturismia tai -kauppaa tai me emme ainakaan havainneet ko. ilmiötä missään. Sitä myöden saarella ei näkynyt myöskään kirurgisesti hoidettuja leidareita, vaan kaikki tapaamamme olivat sympaattisen "keskeneräisiä". Ladyboyt  ovat näkyvä ja värikäs osa Thaimaan väestössä. Vähemmän näkyviä ovat naiseksi syntyneet transgenderit, mutta heitäkin näkyy, jos pitää silmät auki. Jostain luin, että perinteisesti homoseksuaalit ovat ottaneet vastakkaisen sukupuolen roolin ja länsimainen mies-mies tai nainen-nainen parit ovat uusi ilmiö. Toisaalta taas oma käsitykseni on, että katoit eli leidarit ovat kolmas sukupuoli. Tiedä sitten mikä totuus on, mutta mielenkiintoinen osa Thai kulttuuria he kuitenkin ovat.

Lähtö Lantalta oli lähes yhtä kaoottinen, kuin saapuminenkin. Olimme varanneet lautan seuraavaan kohteeseen ja sopineet kyydit ja kaiken piti olla kunnosssa. Kirjasimme itsemme ulos ja menimme odottamaan kyytiä. Lautan lähtö oli klo 13 ja hiukan ennen hotellin portille kurvasi tuktuk ja kuski kysyi odotammeko kyytiä ja vastattiin, että kyllä vaan autoa odotellaan. Jatkoimme odottelua ja kello alkoi lähestyä yhtä, jolloin asiaa alettiin selvitellä. Vitsailtiin, että se tuktuk oli varmaan meidän kyyti, eikä se vitsi sitten mennytkään pieleen... Me mahdutaan neljästään sellaiseen pikku tuktukkiin juuri ja juuri ja sitten olisi vielä ollut 4 pienen ihmisen kokoista rinkkaa. Lopulta selvisi, että siellä oli käynyt jokin sekaannus ja olivat kuvitelleet kyytiä tarvitsevan 2 ihmistä. No se klo 13 lautta oli ja meni, mutta saimme järjestettyä uudet kyydit ja paikat suraavaan lauttaan. Odottelusta otettiin sitten kaikki irti ja marssimme vielä Hanssille syömään viimeisen kerran.

Kotiranta Klong Dao

Ystävänpäivänä juhlittiin veljen syntymäpäiviä ja sen kunniaksi lähetettiin lyhty taivaan tuuliin.

Ällöttäviä meduusoja ajautui aika-ajoin rantahiekalle.

Tom kha kai keitto
Saladanin rantakadulla on ravintola nimeltään Old house. Paikallisen hepun suosituksesta kävimme sielä syömässä pari kertaa ja vihdoin saimme juuri sitä oikean makuista tom kha kaita, mitä olimme metsästäneet jo viime reissulla. Usein sopassa on ollut liikaa galangal juurta, mikä tekee siitä inhottavan kitkerää.